W trosce o zdrowie jamy ustnej, wytworzenie automotywacji do poprawnych zachowań związanych z odżywianiem, powinno prowadzić przede wszystkim do wykluczenia cukru w pokarmach i napojach oraz ograniczania częstości posiłków w ciągu dnia.

DIETA – ZAGROŻENIA

Pomiędzy głównymi posiłkami trzeba zachować przerwy. Jako przekąsek nie powinno się podawać słodyczy, lecz np. świeże warzywa czy naturalny jogurt. Dobry przykład dawany przez rodziców dzieciom jest nieodzowny.

Duża zawartość sacharozy w diecie dziecka zaburza mineralizację rozwijających się zębów. Stają się one bardziej podatne na próchnicę. Świeżo wyrżnięte zęby (mleczne i stałe) wchodzą w trwający kilka lat okres tzw. „dojrzewania” szkliwa zęba i pobierają jony wapnia, fosforu i fluoru ze śliny, pożywienia i środków do pielęgnacji jamy ustnej. Zanim się to dokona, łatwość demineralizacji (odwapnienia) jest bardzo duża. Dlatego też cały okres niemowlęcego do okołu 15 roku życia, jest czasem znacznie zwiększonej podatności zębów na próchnicę. Pamiętajmy jednak, że przez odpowiednie sterowanie dietą dziecka, można wpłynąć na ich odporność.

Skutki spożycia słodkich i lepkich produktów mogą być neutralizowane przez zjedzenie kromki chleba z masłem, kawałka sera lub wypicie szklanki mleka. Najlepiej jednak po zjedzeniu słodkiej przekąski umyć zęby. Szczególnie groźne dla zębów jest zasypianie dziecka z butelką lub nocne, częste dokarmianie. Podczas snu zmniejsza się wydzielanie śliny, a przez to jej działanie oczyszczające i ochronne jest niewystarczające. Z tej przyczyny, w celu uspokojenia dziecka lub ugaszenia pragnienia, zaleca się podawanie mu czystej wody.

UKRYTE CUKRY

Bardzo ważne jest, aby zaspokajać pragnienie dziecka czystą wodą oraz zwracać uwagę na skład pokarmów. Wiele produktów wytwarzanych przemysłowo, np. napoje, desery i przekąski, zawiera cukry ukryte, niekiedy w dużych ilościach. Owoce oraz soki owocowe, zwłaszcza cytrusowe mogą dodatkowo wywierać negatywny wpływ na zęby dziecka, ponieważ zawarte w nich cukry i kwasy organiczne wywołują erozję szkliwa. Ważne jest, żeby dziecko nie miało swobodnego i nieograniczonego dostępu zarówno do słodyczy, jak i słodkich napojów. Tego typu produktami powinni dysponować wyłącznie rodzice, gdyż to na nich spoczywa odpowiedzialność za zdrowie ich dzieci.

WADY ZGRYZU

Duże znaczenie dla zdrowia zębów ma konsystencja spożywanych pokarmów. należy zapewniać dziecku posiłki zmuszające je do dokładnego żucia. Świetnym przykładem są surowe warzywa, które nie tylko przyczyniają się do dodatkowego oczyszczania zębów, ale także pozytywnie wpływają na właściwy rozwój jamy ustnej i kształtowanie zgryzu.

Materiał opracowany przez Ministerstwo Zdrowia oraz Swiss Contribution w ramach projektu współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach Szwajcarskiego Programu Współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.